Op zoek naar....

27 juli 2012 - Kuching, Maleisië

Vandaag weer op tijd opstaan. Lotte en Koen vragen wanneer ze een keer uit mogen slapen, morgen misschien? Morgen nog eerder op, want dan vliegen we weer naar Kuala Lumpur. Vandaag nog lekker genieten hier op Borneo.

We hadden gepland om om half 8 de bus te nemen naar Semenggoh, Wild Life Rehabilitation Centre om de oeran oetans te bekijken. Op tijd weggegaan, iemand vertelde ons dat het zeker 15 min lopen was vanaf het hotel. We waren om kwart over 7 bij het busstation, net op tijd! De schema's waren veranderd en de bus vertrok al. Een mooie toer door Kuching en een uur later waren we bij het centrum voor de opvang van oeran oetans. Kaartjes kopen en aapjes kijken. Eerst kregen we uitleg van een verzorger over de regels die gelden bij het voeren van de oeran oetans. Het eten werd voor ze klaar gelegd op een vlonder. Wanneer komen ze eraan? Wie bekijkt dan wie???

En daar komen ze, aangeslingerd vanuit de boomtoppen. Wat een ontzettend gaaf gezicht! Er komen 3 apen aan, 2 volwassenen en een baby. Wat gaaf om te zien hoe ze het voer pakken en weer de bomen in gaan. Op een gegeven moment werd aangegeven dat we ergens anders naar toe moesten lopen. We liepen naar een 2e voederplek en daar hebben we uiteindelijk 4 oeran oetans gezien. Wauw!! Wat gaaf om deze beesten te zien! Na bijna een uur werden we het park uitgezet. De oeran oetans moesten rust hebben en het park ging een paar uur dicht. Via een bospad terug naar de weg om met de bus naar Kuching te gaan. Een toeristenweg hebben we gehad met de bus, alle buitenwijken van Kuching hebben we gezien. Het duurde langer, maar wel leuk om te zien hoe de mensen leven.

Terug in Kuching liepen we langs een Oskar met een begraafplaats, heel bijzonder om te zien. Onderweg hadden we al Chinese begraafplaatsen gezien. Die zijn heel kleurrijk. In Kuching hebben we lekker gelunched en hebben Peter, Lotte en Koen geschaakt bij het restaurant. Terug naar het hotel, lekker even chillexen op de kamer. Eliane en Lotte hebben nog een paar souvenirs gekocht en op tijd gaan eten. Was weer erg lekker. We lagen alle 4 tegelijk in bed. Morgen om 4 uur met de taxi richting het vliegveld, om 6 uur vliegen!